RSS

Myös etäoppilas on luokan jäsen

14 Hel
Myös etäoppilas on luokan jäsen

Etäyhteyksiä hyödyntävä opetus on saanut kuluneen vuoden aikana valtavasti julkisuutta ja keskustelu etäopetuksen toimivuudesta, hyödyistä ja haitoista on melko vilkasta. Etäopetusta on käytetty lähiopetusta korvaavana sekä sitä tukevana koulumuotona laajalti ja yhtä laajaa on varmasti käytännön kirjo, miten opetus on järjestetty. Osa opetuksesta on kyetty järjestämään lähes lukujärjestyksen mukaisesti kaksisuuntaisen video – ja kuvayhteyden ollessa auki koko ajan. On varmasti ollut myös tilanteita, missä yhteys on ollut auki vain vähän aikaa ja paljon opiskelusta on perustunut omaehtoisuuteen ja tehtävien tekemiseen. Opiskelijoiden ja perheiden vastuu on tällöin korostunut ja lopputuloksena on saattanut olla isotkin erot oppilaiden oppimistuloksissa.

Etäyhteyksien hyödyntäminen pitkien sairauspoissaolojen aikana on periaatteeltaan hyvin samanlaista, kuin etäopetuksen järjestäminen esim. koronakaranteenin aikana. Eroja kuitenkin syntyy jo siitä, onko etäopetuksessa koko luokka, osa luokasta tai vain yksi oppilas. Tämä vaikuttaa paljon opetuksen järjestämiseen.

Oppilailla syntyy huoli opintojen etenemisestä ja koulumenestyksestä lähiopetuksen puuttuessa. Tämä korostuu niillä oppilailla, jotka joutuvat olemaan poissa normaalista kouluopetuksesta esim. koko lukukauden tai jopa koko lukuvuoden. Jos opiskelu on vain passiivista luentojen seuraamista ja tehtävien tekemistä, on opiskelija todella vaativan tilanteen edessä. Mihin koulua edes silloin tarvittaisiin, jos opinnot voisi suorittaa netissä valmiina olevien tehtävien ja luentojen avulla?

On erittäin tärkeää suunnitella ja toteuttaa etäopetus huolella. Kuten opiskelu yleensäkin, hyviin oppimistuloksiin tarvitaan motivaation lisäksi kannustusta, arviointia ja vuorovaikutusta. Tätä ei saa unohtaa etäopetuksessakaan. Etäoppilaan pitää tuntea kuuluvansa luokkaan ja olla sosiaalisesti yhteydessä opettajaansa sekä luokkakavereihin. Opettajan tulee huomioida etäoppilas, keskustella hänen kanssaan ja myös kannustaa häntä osallistumaan muun luokan mukana tapahtuvaan opiskeluun. Opettajan tulee kyetä neuvomaan etäoppilasta myös henkilökohtaisesti (esim. etätukiopetus) ja antamaan hänelle palautetta opintojen etenemisestä. Tärkeää on myös huomioida oppilaiden mahdollisuus omaan keskenäiseen vuorovaikutukseen, esim. etäryhmätöiden ja välituntikeskustelujen muodossa. 

Työni etäopetuksen parissa jatkuu edelleen. Hankkeemme, Teho – Tuettua, erityistä, henkilökohtaista opiskelua, on saanut OKM:n rahoituksen tälle vuodelle. Tavoitteemme on auttaa kouluja järjestämään tehokasta, tuettua ja henkilökohtaista opetusta niissäkin tilanteissa, missä normaali koulunkäynti ei ole mahdollista.

Voimia kevääseen Harri Mantila, Kurittulan koulu, Masku

Advertisement
 
Jätä kommentti

Kirjoittanut : 14 helmikuun, 2021 Kategoria/t: Yleistä

 

Avainsanat: ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

 
%d bloggaajaa tykkää tästä: