RSS

Etäopetus toimii näppärästi myös sisäilmasairailla

13 Apr

homepakolaisetSisäilmasairaudet ovat suhteellisen uusi ilmiö, ainakin tällaisessa maanlaajuisessa,jokaista kuntaa ja useimpaa taajamaa koskevassa mittakaavassa. Ne ovat luonnollinen seuraus heikkolaatuisesta rakentamisesta ja huoltotoimenpiteiden laiminlyönneistä.

Vaikka koko sisäilmaongelmiin liittyvä vyyhti on monimutkainen ja kallis ratkottava, voidaan etäopetuksella saada sisäilmasta sairastuneiden koululaisten ja opiskelijoiden tilanteeseen näppärää apua.

Saamme Ratkaisuja Sisäilmasairaille! -projektissa silloin tällöin yhteydenottoja vanhemmilta, joiden lasten koulunkäynti on kokonaan katkolla. Nämä nuoret eivät voi mennä omaan sisäilmaongelmaiseen kotikouluunsa, mutta muutakaan vaihtoehtoa ei ole näköpiirissä. Vakava sairastuminen on viiltävä isku, varsinkin kun samalla koko tulevaisuus mietityttää.

Sisäilmaongelmatilanteissa perhe saattaa jäädä vaille kovasti kaipaamaansa tukea, sillä sairautta ei nykyisillä menetelmillä ole aina mahdollista todentaa. Tämä koskee niin sairastunutta koululaista kuin sairastunutta rakennustakin – kummallakin saattaa olla terveen paperit, vaikka runko on säröillä. Tilanne johtuu siitä, että tutkimus- ja mittausmenetelmät kehittyvät hitaasti, tieto uudenlaisesta ongelmasta karttuu vähitellen ja tutkijan tulostimestakin on puolenvuosisadan matka ruohonjuuren ääreen.

Tästä ei tarvitse välittää. Nuoren henkilön syrjäytymisen kalleus ja kipeys ovat selkeitä faktoja ja koululaitosten kunto virallisesti tunnustettu kansallinen ongelma. Etäopetuksen toteuttaminen on helppoa ja vieläpä puoli-ilmaista. Työelämässä etäyhteyksiä käytetään arkipäiväisesti. Sairastuneen oppilaan opiskelu luokan mukana toimiikin arvokkaana ja ajanmukaisena kokemuksena koko luokalle.

Tietämättä sitä, onko tilanne väliaikainen, milloin koulu saadaan korjattua, mitkä ovat tautimekanismit ja tarkat toksiinit, kannattaa härkää tarttua sarvista ja nuori pitää mukana luokkayhteisössään. Muutama Muodosta Yhteys -napin painallus voi muuttaa elämän suunnan ja on helppo toteuttaa – apuakin on saatavilla.

Tapauskohtaisesti voidaan katsoa, järjestetäänkö etäopetusta viikossa tunti vai kymmenen, pystytäänkö siihen räätälöimään lähiopetusta – kuten vaikkapa osallistumista ulkoliikuntaan – tai järjestetäänkö lisäksi erillistä tukiopetusta tai muita apuja.

Tärkeintä on kuitenkin aloittaa jostakin. Ohuttakin lankaa pitkin löytää helpommin takaisin kuin täysin yhteydettä.

Katja Pulkkinen

Projektipäällikkö

Ratkaisuja Sisäilmasairaille! -projekti

Homepakolaiset ry

www.homepakolaiset.fi/ratkaisuja-sisailmasairaille

 
Jätä kommentti

Kirjoittanut : huhtikuu 13, 2015 Kategoria/t: Yleistä

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

 
%d bloggers like this: