RSS

Etäopetuksesta apua taistelussa sisäilmaongelmia vastaan

02 Sep

Opetuksenjärjestäjän on huolehdittava siitä, että opetukseen käytettävät tilat ovat turvalliset. Joskus tilanne voi olla sellainen, että tarvitaan poikkeuksellisia ratkaisuja, ikään kuin ensiavuksi. Tällöin voi etäopetuksesta olla suurta apua. Alla oleva teksti on sisäilmaan herkistyneen lapsen äidin kirjoittama omakohtainen kokemus:

kukkaOppilaan ensimmäinen kouluvuosi kului oireiluissa, kolmessa eri koulutilakokeilussa, terveydenhuollon viidakossa ja lopuksi koulusta kokonaan kotiin jäämisen merkeissä. Se oli ensimmäinen iso päätös ja ainoa mahdollisuus katkaista altistus. Karu totuus oli, että sellaista koulua ei lähitienoilta löytynyt, missä ei painittaisi sisäilmaongelmien kanssa. Etäopetus tuli mukaan toisen kouluvuoden alussa ja oli mukana sen kouluvuoden loppuun saakka. 

Etäopetus oli mukana kevätlukukaudelle saakka siten, että sitä mukaa vähennettiin etäopetusta kuin kontaktiopetusta lähdettiin kokeilemaan parakissa. Melkoista taiteilua se oli, mutta kokoonnuttiin aina opettajat, rehtori, kuntoutussuunnittelija, kotona käyvä resurssiopettaja, vanhemmat ja oppilas laatimaan ”seuraava lukujärjestys” muutamaksi kuukaudeksi.

Etäopetus toimi tämän oppilaan kohdalla erittäin hyvin, niin tavallaan ikävää kun sitä on joutua käyttämään. Teknisesti lapsi otti sen haltuun tosi nopeasti ja kun asenne oli luokanopettajalla kohdallaan, niin homma toimi! Myös koululuokan lapset suhtautuivat tosi hienosti asiaan ja etäopetusluokan vanhempainillassa näytettiin konkreettisesti, miten tämän oppilaan kohdalla opetus tapahtuu. Asenne, sitä kautta saavutettu ymmärrys, tieto ja taito ratkaisevat.

Etäopetus on nopeasti käyttöönotettava väliintulo tilanteessa, jossa ei yksinkertaisesti ole muuta ratkaisua. Se antaa aikaa laatia jotakin pidemmän tähtäimen suunnitelmaa siten, että lapsi on kuitenkin koko ajan aktiivinen oppija ja koululaisen statuksen omaava. Tämänkin oppilaan kohdalla tapahtui ensin niin, että sisäilmaoireileva oppilas ”vain katoaa” koulun arjesta jonnekin – –  syrjäytymisvaara on todellinen ja todella suuri. Nopean käyttöönoton lisäksi etäopetus on taloudellisesti hyvä vaihtoehto. Esim. meidän kunnalle ei tullut lisälaskua tästä lainkaan. Kotiin hankittiin uusi tietokone, mutta se olisi ollut edessä joka tapauksessa.

Verrattuna siihen, että olisimme yhtäkkiä olleet pakotettu muuttamaan elämänkulkumme varsinaisesti kotikoululaisperheeksi, etäopiskelu sopi meidän kahden työssäkäyvän vanhemman perheelle hyvin. Nettiopetuksen rinnalla resurssiopettajan käynnit (n. 2 vkt) sekä oppilaan osallistuminen esim. ulkoliikuntaan tukivat liittymistä kouluun. Sähköisen viestinnän lisäksi olivat oikeat ihmiset. Tämä kaikki vaati oppilaalta uskomatonta mukautumista, mutta kun ympärillä olevat aikuiset eivät tee siitä sen kummoisempaa numeroa, niin oppilas ottaa sen melko luontaisena osana elämää. Oma lapseni omaa varmasti etäopetuksen käyttökokemuksen myötä sellaisia valmiuksia jo alakouluikäisenä, joita ei normaali kouluopetus opeta ja jota taatusti tarvitaan tulevissa opinnoissa ja työkentällä. Tyyliin ”mä nyt vähän chattaan/tekstaan opettajalle tästä asiasta ja selvitän asiaa”. 

Etäopiskelu oli oppilaan kohdalla tosi tärkeä, hänen ”musta elämänsä” muuntui ”värikkääksi elämäksi” mahdollisuudella osallistua ikätovereittensa normaaliin maailmaan (räätälöidysti). Voimme suositella järjestelmää kaikille sisäilmaoireileville iästä ja opetuksen tasosta riippumatta. Jossakin palaverissa sanoinkin, että en ymmärrä, miten muuten olisimme asiassa päässeet eteenpäin tämän lapsen kohdalla. Se toinen vaihtoehto olisi ehkä ollut napata sisäilmaoireilevat lapset kainaloon ja muuttaa pois Suomesta. Uuden koulurakennuksen valmistumista olisimme joutuneet odottelemaan useamman vuoden ja se on alakouluikäiselle lapselle ikuisuus.

Lisätietoja harri.mantila@masku.fi, 041 4352245

 

 

 
1 kommentti

Kirjoittanut : syyskuu 2, 2014 Kategoria/t: Yleistä

 

One response to “Etäopetuksesta apua taistelussa sisäilmaongelmia vastaan

  1. Mimra

    syyskuu 3, 2014 at 4:01 pm

    Hyvä teksti! Itse olen menettänyt terveyteni homekoulujen takia. Äitini taisteli vuosia saadakseen minut ja siskoni terveisiin kouluihin – lähes tuloksetta. Etäopetukseen pääsin osin vasta lukiossa, joka muiden koulujen tavoin oli homeessa. Vasta ammattikorkeassa sain mahdollisuuden etäopetukseen ja koulukin oli puhdas. Nyt kaikki edelliset koulut on purettu, vaikka silloin niissä ”ei ollut kosteusvaurioita”.

     

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

 
%d bloggers like this: